Hoogstimulativiteit
Hoogsensitiviteit is op te splitsen in rustig-gevoelig en druk-gevoelig. Bij hoogsensitiviteit zijn de kernwoorden behoedzaam, verantwoordelijk, plichtbewust, invoelend, rustig en soms teruggetrokken van toepassing. Wanneer we naar de druk-gevoelige kant kijken zijn andere kernwoorden van toepassing namelijk:
- beweeglijk
- intens
- intuïtief
- onderzoekend
- aandacht vragend
- soms tegendraads of agressief
Deze vorm van hoogsensitiviteit wordt hoogstimulativiteit genoemd.
Een hoogstimulatief kind is gevoelig voor stimulansen en gaat erop af zodra er iets waargenomen wordt dat nieuw, leuk of interessant is. Ze zijn erg open en gevoelig voor sferen en stemmingen. Het kind heeft de neiging sterk mee te bewegen met de dynamiek om hem heen. Ook kennen ze intense emoties en kan het kind uitbundig blij en betrokken zijn, maar heeft ook regelmatig boze buien en kan explosief reageren.
Het kind wil de ander krachtig ervaren. Er wordt uitgeprobeerd of de ander stevig staat, door over grenzen te gaan, regels niet te accepteren, niet te luisteren bij een terechtwijzing. Vaak hoor je dan dat het kind de baas wil zijn in huis.
Er is een grote behoefte aan ruimte en vrijheid en vinden vaak regels en structuren lastig. Ze houden van experimenteren, improviseren en hebben beweging nodig om de aandacht en concentratie vast te houden.
Ze zijn visueel ingesteld en hebben daardoor moeite met planning en structuur (op tijd op school zijn is vaak een probleem) en op school zijn er vaak leerproblemen en/of andere uitdagingen.
Wat zie je op school en thuis?
Ouders en leerkrachten hebben bij een hoogstimulatief kind vaak te maken met bepaald gedrag die opgemerkt wordt namelijk:
Thuis:
Woedeaanvallen, druk zijn, geen nee accepteren, slaan, schoppen, regels overtreden, schreeuwen, anderen de schuld geven, de baas in huis willen zijn, confronterende opmerkingen maken.
Op school:
Rondlopen in de klas, druk zijn, niet luisteren, niet te corrigeren, met spullen gooien, woedeaanvallen, voortdurend praten, het lokaal uitgaan, clownesk gedrag.
Er zijn verschillende interpretaties voor dergelijk gedrag bijvoorbeeld overprikkeling, ‘hij wil niet luisteren’ of ‘hij heeft een sterke wil’. Om bij zijn kwaliteiten te kunnen blijven heeft een kind vaardigheden nodig. Bij een hoogstimulatief kind zijn die vaardigheden vaak ontoereikend, waardoor er ander gedrag optreedt. Een hoogstimulatief kind wil wel voldoen aan wat ouders en leerkrachten van hem vragen, maar het lukt hem vaak niet omdat hij de vaardigheden mist. En omgaan met overprikkeling kun je leren – als je vaardigheden goed ontwikkeld zijn.
Hoogstimulativiteit is een karaktereigenschap en geen stoornis, helaas wordt het vaak verward met ADHD terwijl er toch duidelijke verschillen zijn.
Hoogstimulatieve kinderen zijn altijd op onderzoek uit, willen nieuwe dingen uitproberen en op het klimrek zullen ze altijd hoger willen gaan. Maar ze zijn ook hoog gevoelig, dus wat ze doen doen ze voorzichtig en zonder grote risico’s te nemen. ‘Ze kennen hun grenzen’ en daar ligt een groot verschil met ADHD.
Ervaringsdeskundige
Bovenstaand ervaar ik thuis ook, binnen het gezin komt hoogstimulativiteit voor en is voor veel mensen onbekend. Er is een traject geweest om te kijken waar we staan. Hierin heb ik expliciet gevraagd om deze informatie mee te nemen in het onderzoek zodat er geen verkeerde uitkomst zou komen (en je kind het ADHD label krijgt terwijl het niet zo is). Er werd aangegeven dat ze het niet kende maar zich erin zou gaan verdiepen. Erg fijn als je je als ouder gehoord voelt daarin, dat is helaas weleens anders geweest. Na het lezen van de informatie vielen er een aantal puzzelstukjes op zijn plek en is school ook op de hoogte, ook is het een erfelijk gedragskenmerk en viel daar ook veel op zijn plaats. Als je kind vragen stelt zoals "Heb ik ADHD of autisme" of zegt "Ik ben anders" dan is het fijn om te kunnen vertellen dat er iets uit het onderzoek is gekomen. Je bent bijzonder en uniek net als ieder mens en de gedragingen die we zien horen bij jou en daar moet je mee leren omgaan, wij gaan je daarbij helpen! Het is niet altijd makkelijk en soms best pittig maar we gaan ervoor.
Met mijn kennis als ervaringsdeskundige wil ik graag andere ouders en daardoor kinderen helpen om de juiste weg te bewandelen en meer bekendheid te geven aan dit gedragskenmerk. Herken je veel van de bovenstaande informatie en wil je graag advies, neem dan contact op met mij.